fredag 12 maj 2023

Erika Rockborn - Författarmorden

Årets bokmässa i Göteborg har just inletts och man räknar med publikrekord.

Pensionären Sten rastar sin hund tidigt på morgonen och noterar att vattnet i utomhuspoolen på Gothia Towers färgats rött - och där flyter en livlös kropp. Det är den berömda deckarförfattaren Francesca Liljegren som mördats på samma sätt som offret i hennes debutroman.
Inom kort blir ännu en känd författare mördad, även denna gång precis som sin egen romankaraktär. Varför just deckarförfattare? Och vem döljer sig bakom signaturen "Öga för Öga" som skriver inlägg hos bokbloggarna?

Alicia Lundberg, en ung polis, har nyligen tillträtt sin tjänst som kriminalinspektör vid enheten för grova brott och deltar i utredningen. Ett intensivt spaningsarbete tar sin början och en katt-och-råtta-lek med förövaren inleds. När Alicia allra minst anar det gillrar mördaren en fälla ...Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag vann två av böckerna hos Marias bokhylla, det är en polisdeckare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är helt okej, det är taget från Gothias fönster tänker jag.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst språk med bra flyt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, absolut inte.

Vad gillade du med boken?


Jag gillade att morden ägde rum under Bokmässan nästan så det hade varit kul om alla morden skett då.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Alicia var huvudkaraktären och det var henne man fick följa samt hennes kollegor.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar både vad gäller miljö och personer.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag har Slottsmord som ligger och väntar på mig. Sen kommer hon ut med en ny bok i höst som heter Realitymorden.

Sammanfattning.


Jag har läst Erikas böcker Livmodermakt, Modermakt och Egenmakt innan och gillat dem. Så när jag såg hon skrivit deckare ville jag läsa dem och då vann jag dem så turligt hos Marias bokhylla. Erika skriver verkligen bra och denna bok tilltalar en speciellt eftersom mordet sker på Bokmässan, boknörd som man är. Så är det just författare som mördaren är ute efter och försöker efterlikna det som står i böckerna. Jag ger mer än godkänd för denna välskrivna och genomtänkta deckare, som blir ruskigt spännande på slutet.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Alicia Lundberg (del 1)
Antal sidor 369
Utgivningsdatum 2021-11-21
Förlag Hoi Förlag AB
Dimensioner 215 x 140 x 25 mm
Vikt 540 g
SAB Hc
ISBN 9789189199149
Min bok var en bokvinst 💙🧡💜

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar