söndag 14 maj 2023

Walter Falk - Skymning

När 13-åriga Hedvig och Jakob stöter på varandra en kall höstlovskväll har det gått två år sedan den ödesdigra dagen på stranden. Dagen då allt förändrades och de blev som främlingar för varandra. Vad de inte vet där de står mittemot varandra i oktobermörkret är att ett brott begås bara en liten bit bort.

I Tofstaholms herrgård har en mystisk figur tagit sig in genom källarfönstret för att stjäla en väldigt speciell tavla föreställande den gamla bulldoggen Felix. Tavlan är det enda som grevinnan och influencern Fiona ärvt av sin far som dött under dunkla omständigheter en månad tidigare.

Samtidigt som Hedvig och Jakob tvingas hantera sitt såriga förflutna blir de indragna i jakten på den gåtfulla taveltjuven. De två tonåringarna blir snabbt medvetna om att de inte kan lita på någon förutom varandra.

Skymning är den första boken i Höstlovstrilogin. Böckerna utspelar sig under två dagar i vackra Tofstaholm, den lilla byn där inget är som det verkar. Förutom att vara en modern, fartfylld och komplex deckarhistoria för både vana och ovana läsare, är det en finstämd berättelse om vänskap och svek. Boken är rikt illustrerad med 20 helsidesbilder av den hyllade illustratören Reine Rosenberg. Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick ett mejl om erbjudande om att läsa boken och när jag fick boken läste jag den nästan direkt. MEN glömde givetvis att posta en recension, tack och lov för anteckningar.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Sjukt snyggt omslag, bra textstorlek, Även snygga innerflikar.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, absolut inte.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte mycket om boken både upplägget och historien

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Hedvig och Jakob samt bulldoggen Felix, jag vet inte om jag hade någon favorit precis, det kanske kommer i bok 2.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var riktigt bra beskrivningar vad gäller personer och miljö.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag ser verkligen framemot del 2 som kommer den 10 oktober.

Sammanfattning.


Jag tycker det är en perfekt deckare för åldersgruppen 9-12 år. Det utspelar sig vad som händer på Tofstaholm under ett dygn. På innerfliken finns en fin karta över området och varje nytt kapitel börjar med tidsangivelse. Dessutom har boken enormt fina svartvita illustrationer. Boken var verkligen en bladvändare och så spännande slut, jag rekommenderar boken starkt.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4

Format Kartonnage
Språk Svenska
Serie Höstlovstrilogin (del 1)
Läsålder 9-12 år
Antal sidor 219
Utgivningsdatum 2022-10-10
Förlag Bookmark Förlag
Illustratör/Fotograf Reine Rosenberg
Dimensioner 218 x 155 x 21 mm
Vikt 397 g
SAB Hcg
ISBN 9789189393301
Min bok var ett recensionsexemplar från Bookmark förlag 💜🧡💜(förlåt jag glömde posta inlägget)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar