måndag 8 maj 2023

Frida Gråsjö - Morden vid 17:e slussen - Vatten över huvudet

Hanna Sand, utarbetad advokat från Stockholm, har rest till Dalsland för att ta hand om sin morfar, slussvaktare vid 17:e slussen i Dalslands kanal. Ett par lugna veckor på landet kan göra henne gott. Harmonin hon hoppats på går dock om intet när hon inser att slussvaktarstugan blivit byns samlingslokal, där både föreningsfrågor och byskvaller avhandlas.

På den stora städdagen klättrar Hanna upp i sin gamla trädkoja för att komma undan de intensiva grannarna, och från sitt utkiksställe blir hon vittne till ett gräl. Hon ser något blänka till och hur Ulf, kommunalrådet, faller ner i slussfållan.

Alla utom Hanna är övertygade om att det var en olycka, även polisen. Desperat över att ingen lyssnar startar Hanna en egen utredning, och får med sig sin morfar i jakten på sanningen.
Undertryckta konflikter mellan grannarna kommer i dagen, och det finns ingen brist på misstänkta. Hanna blir mer och mer över­tygad om att en mördare går lös i Södra Strandvikens idyll. Hämtat från Storytel

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag bara älskar slussar och har velat åka och besöka Göta kanal och Bergs slussar jättelänge. Blir det av nu i sommar?
Nu är detta inte Göta kanal utan Dalslands kanal men jag är inte så noga kan gärna besöka den med.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Lockande omslag och bra uppläsare i Katarina Ewerlöf.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med oerhört bra driv.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, absolut inte.

Vad gillade du med boken?


Det var en bok i min smak och jag ser verkligen framemot fortsättningen.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Hanna och hennes morfar var huvudkaraktärerna och Hanna fick man lära känna bäst så hon blev den man följde.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det är väl att det inte är så många mord.

Vad kunde gjort boken bättre?


Nej, det vet jag inte.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja jag vill gärna ha en fortsättning.

Sammanfattning.


Hanna får syn på ett mord när hon är på besök hos sin morfar, men tyvärr tror ingen på henne. Polisen Henrik tror inte alls på henne och är i de närmaste otrevlig. Vem har rätt och vem har fel tänker jag inte avslöja då får ni läsa eller lyssna på boken.
Det är underhållande läsning och jag tycker det är så gulligt av Hanna att åka och ta hand om sin morfar som är slussvakt. Kolla in den begåvade författarens hemsida här: Frida Gråsjö där finner ni en filmsnutt från Dalslands kanal där hon hämtat sin inspiration antar jag. Läs och njut.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (253.4 MB)
Språk Svenska
Serie Morden vid 17 e slussen (del 1)
Inläsare Katarina Ewerlöf Utgivningsdatum 2023-04-26
Förlag Bokfabriken
ISBN 9789180313377
Min bok är en ljudbok från Storytel 💙💜💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar