onsdag 17 maj 2023

Victoria Gradin - Gosedjuret Hajis

Ett gosedjur kan göra stor skillnad i en liten människas liv.
Hajis är ett gosedjur som har levt hela sitt liv i en leksaksaffär. Han är ensam och längtar bort från den hårda hyllan.
En dag blir han upptäckt av pojken Felix som behöver hjälp med att somna om kvällarna.
Felix märker att hans gosedjur lever, fast ingen annan verkar höra hjärtat som slår. Men hur ska det gå för Hajis i den nya världen?
Häng med på ett roligt äventyr och följ vägen från ensamhet till vänskap. Hämtat från Visto förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Visto förlag. Det är en barnbok för åldern 3- 6 år.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Johanna Nolsa som gjort illustrationerna och omslaget har gjort ett extremt bra jobb, så fina.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej då.

Vad gillade du med boken?


Jag gillar hajar, på håll, och jag gillar gosedjur så det klart jag gillade boken.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det är fina karaktärer och klart gosedjuret Hajis är favoriten.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar och illustrationerna gör sitt till.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, gärna.

Sammanfattning.


Först när man öppnar boken får man nästan en liten chock, men han är inte så farligt Hajis. Han är gjord av tyg och stackarn har blivit glömd i leksaksaffären. Men som det är i alla böcker så blev det ett lyckligt slut. En liten pojke behöver ett gosedjur och då blir det Hajis. En jättegullig barnbok med enormt fina illustrationer. Perfekt godnattsaga och en egen Hajis finns på IKEA.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 32
Utgivningsdatum 2022-12-09
Förlag Visto Förlag
Illustratör/Fotograf Johanna Nolsa
Dimensioner 227 x 176 x 8 mm
Vikt 228 g
SAB Hcf
ISBN 9789180730358
Min bok är ett recensionsexemplar från Visto förlag.🦈🦈🦈

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar