måndag 22 maj 2023

Jesper Wung-Sung - Kvinna sedd bakifrån

Ida Ilsted och Vilhelm Hammershøi träffas när Idas bror Peter tar med sig konstnärsvännen hem på sommarlov. När Vilhelm friar innan sommaren är över undrar många vad han ser i den unga Ida, särskilt parets mödrar. Idas mor är psykiskt labil och verkar inte tro att någon skulle vilja ha dottern, och Vilhelms mor är överhuvudtaget emot att hennes begåvade son ska gifta sig. Men bröllop blir det och paret beger sig till Paris, Italien och London för att leta motiv. Däremellan bor de på olika adresser i Danmark. Resorna till trots utvecklas Vilhelm alltmer till den interiör- och porträttmålare han kommer att bli känd som. I synnerhet målar han Ida. Hämtat från Storytel
 
Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag tänkte i år att jag skulle försöka läsa alla nominerad böcker i Årets bok, några är jag tveksamma till. En dansk författare i medelåldern kan väl inte vara så fel, eller?

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är ett konstverk av Vilhelm Hammershøi och uppläsaren 
Marie Richardson är helt super.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Det var helt okej.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Ja det var en hel del. Vilhelm dog när han var 52 år medans Ida levde vidare tills hon var 80 år. MEN det står inget om detta i boken. Varför?

Vad gillade du med boken?


Det var nog bland de tråkigaste böckerna jag läst.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag nickade till några gånger så jag har säkert hoppat över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Vilhelm mansgrisen och Ida som gjorde allt han sa. Nej,ingen favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Beskrivningar av konstverken och Ida ja, men något annat kommer jag inte ihåg.

Vad var annorlunda med denna boken?


Förutom att den var tråkig vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ja, enligt mig är det en hel del, men detta är verkligen inte min typ av bok.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Nej.

Sammanfattning.


Boken handlar om Ida, men egentligen inte för den handlar mer om konstnären Vilhelm Hammershøi och deras förhållande, fast egentligen handlar den inte om deras förhållande heller. De reser runt lite och träffar vänner och mest sker det på mannens villkor. Vilhelm målar av Ida bakifrån och han bestämmer hur hon ska sitta och när hon får resa på sig. Det var snudd på den tråkigaste boken jag läst och det lustigaste är att Vilhelm dog 52 år gammal medans Ida levde till 80 års ålder men det står inget om hur hon levde sen. Boken är nominerad till Årets bok. 

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 1
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (368.9 MB)
Språk Svenska
Inläsare Marie Richardson
Utgivningsdatum 2022-10-07
Förlag Wahlström & Widstrand
Översättare Ninni Holmqvist
ISBN 9789146240334
Min bok är en ljudbok från Storytel 💙💜🖤

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar