fredag 12 maj 2023

Nancy Springer - Enola Holmes och kidnappningsmysteriet

Enola Holmes är mamma är spårlöst försvunnen, Enola själv är förkrossad av sorg och nu vill hennes två äldre bröder, Sherlock och Mycroft, skicka henne till en internatskola. Enola flyr till London och maskerar sig till en ung änka, fast besluten om hitta sin mamma. Det är då hon träffar inspektör Lestrade, som arbetar med ett fall tillsammans med Sherlock.

Inte ens efternamnet Holmes kan förbereda Enola på vad som väntar i de skumma Londonkvarteren. Plötsligt är Enola indragen i ett livsfarligt fall - en ung adelsman har kidnappats.
En annorlunda mysterieserie med historisk fond - det fascinerande artonhundratalets England. Enola Holmes står ensam i kampen mot alla plågsamma, viktorianska konventioner. Hon vet alltför väl om hon skulle anpassa sig till ett socialt accepterat sätt att leva, så ger hon upp all sin frihet.

Enola är en sann hjältinna, en "feministisk Sherlock". Hon lyckas till exempel hitta ett sätt att göra nytta av sina tortyrliknande kläder (som turnyr och korsett) - de blir till gömställen för vapen och pengar. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag ska ärligt erkänna att jag inte kommer ihåg var jag köpt boken eller varför. Det är en ungdomsbok.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jag tycker inte omslaget är så himla tilltalande.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej då.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker det är en av de bästa ungdomsböcker jag läst.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Enola var huvudkaraktären och så sina bröder varav en är kända Sherlock Holmes. 

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar både miljö och personer.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kommer på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag ville läsa del 2 men den fanns inte översatt till svenska så det blev till att se det på Netflix.

Sammanfattning.


Jag blev glatt överraskad när jag läste boken för den var otroligt underhållande. När hennes mamma försvann lämnade hon en del ledtrådar som Enola hittade. En välskriven bok för åldern 9-12 år och otroligt synd att inte fler böcker är översatta till svenska. För jag gillade verkligen denna bok den var både spännande, humoristisk och en hel del jakt, inte på djur då utan efter en försvunnen mamma.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Enola Holmes (del 1)
Läsålder 9-12 år
Antal sidor 175
Utgivningsdatum 2018-09-07
Upplaga 1
Förlag B Wahlströms
Översättare Carina Jansson
Originaltitel Enola Holmes and the Case of the Missing Marquess
Medarbetare Danneker Engström, Cecilia (form)
Dimensioner 210 x 140 x 15 mm
Vikt 271 g
SAB Hcg
ISBN 9789132207877
Min bok är ett eget inköp.💛🧡💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar