torsdag 16 februari 2017

Hett i hyllan #4

Torsdag och dags för Hett i Hyllan, så här skriver Bokföring enligt Monika i sin blogg.
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Nu har jag grävt lite djupare och vad hittar jag då? Böcker från när jag var med i en bokklubb vilken kommer jag inte ihåg. Jag hittade lite om boken på nätet.
William Katz: Mardrömmen (Richter Pocket 1992)
(Death Dreams. 1979)
Unga Crista har haft ett hårt liv. Först dog hennes make bara några timmar innan deras första barn skulle födas. Nu har 5-åriga dottern Jennie hittas död, drunknad i en sjö. Usch, så hemskt! Crista reser med en väninna till New York för att gå på teater och vad händer då? Jo, de blir påkörda. En olycka kommer sällan ensam... 

Väninnan René dödas och själv svävar hon mellan liv och död. Faktum är att Crista är ”död” i 16 minuter, men sedan kommer hon på något mirakulöst sett tillbaka till de levandes skara. Och i likhet med något som Stephen King kunnat skriva så har Crista fått en mystisk förmåga – hon ser döda människor, och hon inte bara ser dem, hon kan tala med dem och höra vad de säger också. 

Crista talar med sin döda mor, väninnan René och inte minst med dottern Jennie som verkar ha en hel del att berätta för sin mamma. De här synerna som Crista har tar förstås varken nya maken George eller läkarvetenskapen på allvar. Tyvärr måste det ju vara så att alla kriser fått Crista att bryta ihop och bli galen... 

Men Crista är förstås inte galen och hon måste kämpa för att få veta vad det är för hemska ”drömmar” som hemsöker henne. Och kan hon lita på sin omgivning där dotterns spöke bestämt hävdar att hon mördats! 

319 sidor medelmåttig roman om övernaturligheter och dårskap. Mot slutet infinner sig en rätt trist domstolsbatalj och riktigt spännande är det väl tyvärr inte. Medelbetyg åt det svagare hållet. Hämtat från http://www.petersiljedahl.se 

Det låter riktigt spännande, vi får väl se om den läses inom en snar framtid.

8 kommentarer :

  1. Det där låter som att den skulle kunna vara riktigt bra, alternativt riktigt dålig :)

    SvaraRadera
  2. En bok som jag aldrig hört talas om.

    SvaraRadera
  3. Känner varken till boken eller författaren men håller med Monika...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nästan läsa den så ni får svar, hehe.

      Radera
  4. Aldrig hört talas om författaren men håller också med Monika. Det där är en sån där bok som kan vara hur bra som helst eller rena katastrofen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det var rätt många år sedan, jösses vad tiden går.

      Radera