måndag 13 februari 2017

Merry Vik - Lotta är sig lik

"Vi hade hunnit en bra bit bort i korridoren, Giggi och jag, när vi hörde Lockige Fridolf, vår klassföreståndare, med dånande röst ropa på mig.
- Marie-Sofie!
Jag stannade, suckade och vände tillbaka. Men inte med någon större entusiasm, för jag tycker, att när skolan är slut för dagen, så skall den vara slut. Inte någon övertid och inte något extra hattande fram och tillbaka, inte.
- Marie-Sofie, sade Lockige Fridolf när jag kom fram, du glömmer väl inte, att du ska läsa dikt i morgon?
- Nej då, sade jag sanningsenligt." Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har bestämt mig för att läsa om serien då jag som ung skrattade hysteriskt åt böckerna.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Omslaget är underbart och i Ipaden blir texten bra.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst och bitvis målande.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej.

Vad gillade du med boken?

Det har nog inte ändrats sig så mycket sedan jag var ung, kanske jag inte tycker de är lika roliga längre.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Lotta är klart bäst, hon är mest lik mig också, riktigt klumpig.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra, åtminstone kunde jag se allt framför mig.

Vad var annorlunda med denna boken?

Den var rolig

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag kan inte komma på något.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Japp

Sammanfattning.

Fortsättningen på Lotta-böckerna och för varje bok lär man känna personerna mer och mer. De är fortfarande så himla rolig att läsa, fast denna var kanske inte den bästa i serien.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 3+
E-bok (nedladdningsbar)
Filformat: EPUB med vattenmärke
Språk: Svenska
Läsålder: 9-12 år
Utg.datum: 2016-11-28
Förlag: Massolit Förlagsgrupp AB
ISBN: 9789132172625
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar