fredag 24 februari 2017

Mattias Edvardsson - En nästan sann historia

Intelligent bladvändare om ett ouppklarat författarmord
I mitten av 1990-talet påbörjar Zackarias Levin en skrivarutbildning på Lunds universitet. Där lär han känna tre personer som kommer att påverka hans liv på oväntade sätt. De är alla på flykt från någonting och delar samma dröm om att få skriva. Men i takt med att de kommer närmare sin lärare, den framstående poeten Li Karpe, och dessutom lär känna den legendariska författarikonen Leo Stark, förändras för alltid deras bild av skrivandet - och kanske av hela livet.
Tolv år senare får Zackarias sparken från sitt mediejobb, flickvännen dumpar honom och han tvingas flytta tillbaka till sin mamma i Skåne. För att försörja sig bestämmer han sig för att skriva en bästsäljare om den där omvälvande tiden då Sveriges stora författarstjärna försvann spårlöst och en av Zackarias närmaste vänner dömdes för mord.
Men minnet är inte alltid pålitligt. Och vad är egentligen viktigast: att förhålla sig precist till sanningen eller att berätta en bra historia? Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags 
bok/genre/typ? 

Jag har sett den på massa bokbloggar och den har blivit höjd till skyarna.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Omslaget på bok och ljudbok är samma varken dåligt eller toppenbra. Jag tror det är en vy från Lund, men jag är inte säker. Bara besökt staden en gång.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Jag tycker det var en hel del svåra ord som jag inte brukar använda till vardags.
Uppläsningen Johan Svensson tog en hel del tid att vänja sig vid. I början av boken kändes det som ett enda rabblande och jag hängde inte med alls.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

En del ord och växlingarna mellan dåtid och nutid, inte lika lätt i en ljudbok som när man läser.

Vad gillade du med boken?

Jag älskar mordhistorier, men denna var väldigt annorlunda.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Jag gillar spänning och fart och fläkt, men det var inte den typen av deckare. 

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Karaktärerna var väl beskrivna och Zackarias Levin var den man fick följa. Nej jag hade ingen favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Beskrivningar från Lund och dess omgivningar. Studentlivet i Lund på 90-talet.

Vad var annorlunda med denna boken?

Jag hade nog väntat mig en bladvändare men det tycker jag inte det var. Så hade jag nog föredragit den som bok, då man kanske tagit paus och funderat lite.

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag vet inte.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Jag skulle nog vilja läsa en av hans ungdomsböcker.

Sammanfattning.

En relationsdeckare som kanske inte funkade så bra som ljudbok.
Lite tjatig i början eller så är det uppläsaren som inte passar.
Slutet blev mycket bättre och lite mer spännande.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 3
Ljudbok för nedladdning
Filformat: Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (217.5 MB)
Språk: Svenska
Inläsare: Johan Svensson
Utg.datum: 2017-02-14
Förlag: Bonnier Audio
ISBN: 9789176513958
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar