tisdag 28 februari 2017

J.K Rowling - Fantastiska vidunder och var man hittar dem: Filmmanuset

När magizoologen Newt Scamander anländer till New York har han bara tänkt stanna en kort tid. Men när hans magiska koffert försvinner och några av Scamanders fantastiska vidunder rymmer innebär det problem för alla.

Fantastiska vidunder och var man hittar dem: Filmmanuset är J.K. Rowlings debut som manusförfattare. J.K. Rowling är författaren till de oerhört framgångsrika böckerna om Harry Potter.

Fantastiska vidunder och var man hittar dem: Filmmanuset är en äventyrsspäckad historia, full av märkvärdiga karaktärer och magiska varelser. Filmen har premiär i november 2016.  Hämtat från Raben&Sjögren`

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag hörde talas om filmen först och när man sedan kunde läsa filmmanuset, så tänkte jag, varför inte.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Helt underbar. På framsidan finns det en liten Nifflare och inne i boken finns jättefina illustrationer gjorda av MinaLima.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst och det fanns förklaringar längst bak i boken till de olika scenerna.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej.

Vad gillade du med boken?

Först var det jättekonstig att läsa filmmanuset med de olika scenerna som rubriker, men efter några sidor in i boken tänkte jag inte på det längre.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Newt och Jacob var huvudpersonerna och jag tog nog till mer Newt mer än någon annan.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Beskrivningarna av platserna och de olika vidundrena var fantasifullt beskrivna.

Vad var annorlunda med denna boken?

Ja, det var nog att det var ett filmmanus.

Vad kunde gjort boken bättre?

Det skulle väl vara att den kanske att det varit en bok och inte ett filmmanus. Det kunde kännas lite korthugget ibland.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Jag har läst en och annan Harry Potter men det skulle jag mycket väl tänka mig.

Sammanfattning.

Det är ett filmmanus och det tar en stund innan man vänjer sig vid det. Men efter ett tag så blir den alldeles fantastiskt underhållande och spännande. Nu är jag sjukt sugen på att se filmen.

Vad ger du boken för betyg?

Betyg 4+
Inbunden
Språk: Svenska
Läsålder: 9-12 år
Antal sidor: 220
Utg.datum: 2017-02-07
Upplaga: 1
Förlag: Rabén & Sjögren
Översättare: Lena Fries-Gedin, Jessika Gedin
Originaltitel: Fantastic Beasts and Where to Find Them
Illustratör/Fotograf: MinaLima
Dimensioner: 215 x 142 x 23 mm
Vikt: 466 g
SAB: Hcg
ISBN: 9789129703979

Vanliga sökord: harry potter
Tack till Raben&Sjögren för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar