onsdag 26 augusti 2015

Rebecca Harrington - Jag tar samma som hon

”Jag har alltid tänkt på dieter. Dieter är överallt. Man kan inte vara kvinna och tro att man inte behöver banta eller göra en ansiktstransplantation. Men att tänka på dieter är något helt annat än att prova många av dem i rad. Vem skulle göra en sådan sak? Jag. Här är min berättelse.”

Den amerikanska journalisten och författaren Rebecca Harrington bestämde sig för att prova olika kända personers dieter, för att se vad som skulle hända med hennes kropp – och själ. Hur mår man när man dricker fyra Coca Cola light på en förmiddag och bara äter proteinpulver till lunch, som Karl Lagerfeld? Eller om man bara får äta fem små nävar mat på hela dagen, som Victoria Beckham?


Greta Garbo förespråkade sellerilimpa och Madonna livnär sig på ”havsgrönsaker” – det verkar finnas lika många märkliga dieter som det finns kändisar, Rebecca Harrington lämnar ingen kålsoppa orörd när hon wallraffar med sin kropp som insats.


Rebecca Harrington skriver roligt och inlevelsefullt om hur vi, istället för att se upp till kändisarna, kanske borde tycka synd om dem. Att ständigt vara hungrig är sannerligen inget att avundas…Hämtat från Printz Publishing


När jag för ett antal år sedan slutade röka gjorde det jag sakta men säkert gick upp i vikt, fort gick det också. Så jag har nog liksom Rebecca provat många dieter. Därför tyckte jag det var extra kul att läsa denna bok, vilka dieter det finns och vilka konstiga saker man ska äta. I denna bok har hon följt kända personer dieter, en del med minst sagt märkliga dieter och ganska dyra. Belugakaviar och Coca cola är några exempel på riktigt udda mat i en diet. Boken ska inte läsas som en faktabok utan är nog mer skriven för att underhålla och jag måste säga att jag tyckte den var precis det, underhållande. Jättefina illustrationer är det också, nästan så man vill rama in dem.   BETYG 3+

Av: Rebecca Harrington
Illustrationer: Moa Hoff
Översättning: Pia Printz
Originaltitel: I’ll Have What She’s Having: My Adventures in Celebrity Dieting
Omslag: Anna Levahn
Format: Inbunden med råa kanter
Utgivning: 26 augusti, 2015
ISBN: 978-91-87343-61-2
Tack Printz Publishing för rec.ex
Köp boken på t.ex  Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar