måndag 17 augusti 2015

Frida Skybäck - Polarnatt

Den efterlängtade andra delen i Frida Skybäcks serie om systrarna Stiernfors är här!
Elisabeth Stiernfors står i tur att gifta sig och sammanförs med den osympatiske friherren von Strauss. När den fattige språkadjunkten Mathias Storm förälskar sig i henne ställs hon inför ett svårt val och den enda hon har att anförtro sig åt är sin kammarflicka Vera. Det leder till en vänskap som växer sig allt starkare – men som också blir allt mer komplicerad. Till sist vet Elisabeth varken ut eller in. Vem är den rätte för henne och vad händer med Vera om hon gifter sig?

Samtidigt kämpar storasyster Cecilia för att få sitt äktenskap med Jacques Rousseau att fungera. Hon vantrivs på den nergångna Apelgården och snart förstår hon att huset bär på en mörk hemlighet. När ett litet barn lämnas vind för våg på gården och Jacques förbjuder Cecilia att hjälpa det tvingas hon ta ett svårt beslut …


Polarnatt är andra delen i den svit om de tre systrarna Stiernfors som inleddes med romanen Norrsken. Ett gripande drama om kärlek, systerskap och de utmaningar 1800-talets unga kvinnor ställdes inför i sin kamp för frihet och självbestämmande. 

Hämtat från Forum bokförlag

När jag lyssnade på Norrsken tyckte jag det var en riktigt bra bok och blev jättesugen på andra delen.
Vilken tur att jag fått en förfrågan om att läsa och recensera andra delen i serien om systrarna Stiernfors . Så när jag hade läst/lyssnat ut Norrsken kunde jag gå direkt på Polarnatt.
Jag trodde inte jag var så förtjust i historiska romaner men oj vad fel jag hade, denna bok sträckläste jag.
Det är nästan svårt att skriva om en bok man blir så fruktansvärt förtjust i, jag vet inte vad jag ska börja. Denna boken handlar mest om Elisabeth men självklart får vi även veta hur det går för Cecilia (första boken) och Amelie. Frida beskriver miljöerna och hur det kan se ut i Sverige på 1800-talet, speciellt hur lite kvinnor hade att säga till om. Boken handlar en hel del om hemligheter som ingen får upptäcka, den har ett stort mått av dramatik och jag tycker faktiskt den är riktigt spännande. På slutet finns också en hemlighet av deckarkaraktär som vi till slut får veta sanningen om.
Därför tilltalar den nog mig som deckarläsare för det saknas varken mystik eller spänning och än en gång får jag ge högsta betyg till en svensk författare. Jag vill ha mer. BETYG 5+
Författare Frida Skybäck
Recensionsdatum: 2015-08-12
ISBN: 9789137144795
Genre: Svensk skönlitteratur
Utgivningsår: 2015
Mediakontakt: Annelie Eldh
Bredd: 145 mm
Höjd: 218 mm
Djup:31 mm
Antal sidor: 400
Vikt:0.576
Tack till Forum bokförlag och Frida för rec.ex
Köp boken Bokus eller Adlibris eller Cdon

4 kommentarer :

  1. Jag håller på att läsa Polarnatt just nu och hittills måste jag säga att den är riktigt bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tyckte den var riktigt bra, sträckläsningsbok.

      Radera
  2. Jag tyckte också den var riktigt bra!

    SvaraRadera
  3. Hej Mia! Tack för din fina recension! <3

    SvaraRadera