torsdag 6 augusti 2015

Tusen tack

Jag vill tacka för alla krya på dig hälsningar jag fått både på bloggen och Instagram, det värmer.
För er som undrar tänkte jag berätta lite vad som hänt mig.
Innan jag skulle gå på semester blev jag väldigt förkyld v.27 så då var jag hemma från jobbet.
Läkarbesök på fredag för min astma så fick jag lite hostmedicin också.
Underbart tänkte jag, nu går det över och jag kan njuta av semestern.
Men det gick liksom inte över, jag fortsatte hosta och var trött.
Stoppade i mig värktabletter för att kunna hålla mig upprätt.
Den 20 ringde jag till vårdcentralen och fick komma till läkaren som i mitt tycke var väldig nonchalant. Han lyssnade lite på lungorna och hjärtat sedan beställde han blodprov.
Sänkan var hög så det var lunginflammation sa han, jag fick Kåvepenin utskrivet.
Under tiden jag åt tabletterna hade jag fortsatt ont och även feber men det går väl över tänkte jag.
På måndagen den 27 tog jag sista tabletten och passade på att friskskriva mig.
Redan på onsdag i den veckan var jag mycket sämre men jag stoppade i mig värktabletter för att kunna fixa saker hemma.
På torsdagen ringde jag vårdcentralen igen, denna gång var läkaren mycket noggrannare, kollade mig noga. Sänkan hade ökat från 149 till 200 så det blev akuten i Värnamo och inläggning.
Den första tiden på sjukhuset orkade jag inte ens öppna en bok, jag tittade mest på tv.
Det ganska mycket spring i mitt rum med att ta prov på syresättning, inhalera m.m
Maten var ganska okey med någon aptit har jag inte haft på hela sommaren.
Det jag har är hjärtsäcksinflammation, lungsäcksinflammation och urinvägsinfektion så det är inte konstigt att jag har ont.
Nu är jag hemma och ska kurera mig, det är massa tabletter (mycket cortison) och vila som gäller, orkar jag gör jag något men annars sitter jag och läser.
Jag är heltidssjukskriven hela nästa vecka och sedan halvtid, just nu fattar jag inte hur jag ska fixa det men blir väl bättre.
De misstänker också en sjukdom som heter SLE men det får tiden utvisa om det är den.

16 kommentarer :

  1. Usch då :( Hoppas de kan få till det med mediciner. De trodde ett tag jag hade SLE också men kom fram till att det är MCTD. Hör av dig om du undrar över något från någon som varit där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad många konstiga sjukdomar det finns, man undrar lite varför?

      Radera
  2. Jag förstår att det har varit en väldigt jobbig sommar. Det är konstigt att vårdcentralen aldrig tar en på allvar. Tur du kom till sjukhus så de utredde ordentligt. Det där med sjukskrivningen går säkert att förlänga om du inte orkar, så tänk inte för mycket på det utan ta en dag i taget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Johanna, ja det är nog en dag i taget som gäller.

      Radera
  3. Hoppas att medicinerna hjälper och att du börjar må bättre!

    SvaraRadera
  4. Sköt om dig. Håller för övrigt med Johanna, ta en dag i taget, sjukskrivning kan alltid förlängas.

    SvaraRadera
  5. Inte undra på att du känt dig trött med så mycket inflammationer i kroppen. Skönt att du nu fått ordentlig undersökning och medicin. Du blir säkert snart bättre. Håller med föregående om att du inte ska oroa dig för sjukskrivningen. Orkar du inte så går heltidssjukskrivningen så klart att förlänga.

    SvaraRadera
  6. Men vilken jobbig sommar. Det är synd det där med vissa läkare på vårdcentraler som utgår från att man ljuger/överdriver när man bara berättar hur det ligger till. Du ska se att du snart blir bättre, ta det bara lugnt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monika ja skitjobbigt att de inte tror på en. Jag hoppas bli bättre snart men tar nog sin tid.

      Radera
  7. Skickar en STOOOR krya-på- dej- kram!!!
    Var rädd om dig och hoppas att du snart är bättre :)

    SvaraRadera
  8. Önskar dig all bättring! Ta det nu lugnt och stanna hemma från jobbet tills du är ordentligt pigg. Styrkekram :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna ja det här var värre än jag trodde, tack och lov för böckerna.

      Radera