tisdag 14 mars 2017

Kalle Holmqvist - Tjockskallarnas uppror

På 1600-talet var det krig nästan jämt. Sverige var osams med dansken, fransken, ryssen, polacken, österrikaren och brandenburgaren. Och med dom flesta andra. Om älgarna hade haft ett eget land så hade väl Sverige lämnat in en krigsförklaring mot dom också.
I maj 1659 får prästen herr Petrus i Uggledalen i norra Uppland ett brev från landshövdingen. Femton unga män från Uggledalen ska bli soldater och skickas ut i kriget mot Danmark. Det har kungen bestämt.
Men bönderna i Uggledalen vill absolut inte vara med i kriget. Danskarna har väl aldrig gjort dom något ont? Vore det inte bättre om alla fick vara hemma och sköta sina åkrar som vanligt?
Nu gäller det att lura arméns rekryterare på något sätt. Ungdomarna Jon och Sigrid försöker komma på en smart plan.
Tjockskallarnas uppror är en berättelse om krig, fred och vardagsliv i stormaktstidens Sverige. Med mycket humor och en del allvar. Hämtat från Murbruk förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick ett mejl om boken och tyckte det lät intressant, så jag svarade och fick boken.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Bra text och layout, det var inga bilder i boken men ett roligt omslag.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst språk och beskrivningar av personerna var riktigt målande.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej, det tror jag inte, googlade lite på Karl X, kände mig inte så påläst.

Vad gillade du med boken?

Jag tyckte den var både lärorik och så var den smårolig. Kan tänka mig att elever som läser boken blir inspirerade till att söka mer fakta.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Den var skriven så att det aldrig blev tråkigt, man vill veta om bönderna i Uggledalen skulle lyckas stå emot kungen.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit 
bland dem?

Prästen Petrus fast bönderna gillade inte honom, för han ville bestämma över dem. Så ville han att de skulle gå ut i krig mot Danmark men se det ville inte bönderna.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Helt okej, speciellt personerna.

Vad var annorlunda med denna boken?

Det mesta är påhittat utom att Sverige faktiskt låg i krig hela 1600-talet. Jag tycker om när man skriver fiktion om saker som hänt i historien. 

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag hade nog gärna sett någon illustration inne i boken också, av erfarenhet vet jag att även barn i 9-12 års åldern gillar det.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, gärna om han skriver barnböcker.

Sammanfattning.

Smårolig bok om bönderna som inte vill vara med i krig. Jag skulle tycka det var en superbra högläsningsbok när man pratar om svenska kungar, eller svenska stormaktstiden. 

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4
Kartonnage
Språk: Svenska
Läsålder: 9-12 år
Antal sidor: 128
Utg.datum: 2017-01-09
Förlag: Murbruk förlag
Medarbetare: Härnqvist, Anders (form)
Dimensioner: 210 x 135 x 30 mm
Vikt: 226 g
SAB: Hcg
ISBN: 9789198192551
Tack till Murbruk förlag för rec.ex.
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar