måndag 6 mars 2017

Tematrio - Kvinnor

Så här skriver Lyrans Noblesser på sin blogg:

Den här veckan är kvinnodagsveckan här på bloggen, jag ska bjuda på både lite gammalt och nytt med kvinnotema. Temat för trion den här veckan blir därför väldigt lätt, berätta om tre bra texter som handlar som kvinnor. Klassiker, lyrik, faktaböcker, elaka mammor, vackra häxor o s v välj själv! Eller blanda hejvilt.
Denna bok handlar om Birgitta även kallad Blondie och hennes liv på gatan i City, på ungdomsvårdskolor och på Hinseberg. Hon har även kommit med en uppföljare.
Här har vi en kvinna som hjälper och stöttar de prostituerade, men även hennes liv har varit lite brokigt.
Denna lapp hitta Birgitta ovanpå en halvtom gömd vinbox.
Alla dessa tre böcker är biografier och riktigt bra läsning.

22 kommentarer :

  1. En trio som visar att livet inte är enkelt alla gånger.

    SvaraRadera
  2. Ängeln på Malmskillnadsgatan har jag läst, mycket intressant.

    SvaraRadera
  3. när jag skrivit om Blondie på min blogg fick jag en kommentar av Birgitta Andersson själv! http://mrscalloway.blogspot.se/2010/01/birgitta-andersson-blondie.html#comment-form
    bra trio

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul när man får en respons från författaren

      Radera
  4. Har läst de två första. Tack för tips om den tredje!

    SvaraRadera
  5. Oj, lite sorgliga böcker? Men verkar väldigt intressanta!

    SvaraRadera
  6. Låter som viktiga böcker, om än tunga att läsa kan jag tro. Stark trio böcker.

    SvaraRadera
  7. Säkert lärorikt att läsa om de här kvinnorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja framför allt får man förståelse, det är inte alla i livet som har det så lätt.

      Radera
  8. Inte läst någon av dessa. Säkert viktiga böcker för att förstå hur det kan vara i andras verkligheter.

    SvaraRadera
  9. Ängeln på Malmskillnadsgatan hamnade även i min trio. Tack för tipsen på de övriga.

    SvaraRadera
  10. Inte läst någon av dessa, men de låter spännande alla tre.

    SvaraRadera
  11. Har inte läst någon av dem. Kände Britta lite, vet att hennes liv blev dramatiskt.

    SvaraRadera