söndag 12 mars 2017

Eli Åhman Owetz - Flickorna i speceriaffären

Den unga antikhandlaren Anna-Lisa driver retrobutik i byns före detta speceriaffär. En dag kommer Britta, en nittiofemårig dam som i sin ungdom arbetade i butiken, på besök. När Britta går bort får Anna-Lisa kistan med hennes gamla dagböcker, och tio brev. Breven är Brittas memoarer och tar med Anna-Lisa på en resa genom 1900-talet och en kärlekshistoria som sträcker sig över 60 år. Breven innehåller också ledtrådar till en skatt. 

Flickorna i speceriaffären är andra boken i serien om retrohandlaren Anna-Lisa Johansson. Böckerna är feelgood-romaner om kärlek, vänskap och livet på landet. Eli Åhman Owetz arbetar som frilansjournalist och driver på fritiden bloggen Femtiotalsjakten. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de tidigare delarna om Anna-Lisa jag ville gärna läsa fortsättningen.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Den inbundna boken har så mycket trevligare omslag tycker jag.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Jag tycker Karin Mannerström läser upp boken alldeles utmärkt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej, det var det inte.


Vad gillade du med boken?

Jag gillar serien om Anna-Lisa, inte för jag egentligen är så förtjust i retrosaker. Men det är trevligt och gemytligt och ändå har boken ett bra driv. Här handlar det om Brittas memoarer och det är riktigt intressant. Den blir lite sorglig på slutet också, eller så är jag blödig.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej, jag hoppade inte över något och jag tyckte boken passade ypperligt som ljudbok.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Anna-Lisa är min favorit, hon är så mysig och trevlig.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar, jag får inre bilder, speciellt på Brittas hus.

Vad var annorlunda med denna boken?

Nej, det vet jag faktiskt inte.

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag kan inte komma på något.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Jag har för mig jag läst att hon skriver på Anna-Lisa nummer 3 och den vill jag helt klart läsa.

Sammanfattning.

Jag älskar serien om Anna-Lisa, det är underhållande feel-good läsning med bra driv. I denna bok åker vi tillbaka i tiden med hjälp av Britta memoarer. Vi får även följa Anna-Lisa och hennes kärlek Rutger. 

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5
Ljudbok för nedladdning
Filformat: Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (166.7 MB)
Språk: Svenska
Inläsare: Karin Mannerström
Utg.datum: 2016-03-31
Förlag: Word Audio Publishing

ISBN: 9789175235417
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar