måndag 27 mars 2017

Frida Malmgren - Tjejerna på höjden

Dagsaktuellt om sex och politik. En humoristisk skildring av tre tjejer i limbolandet mellan studenttiden och vuxenlivet med villa-volvo-vovve
En humoristisk skildring av tre tjejer i limbolandet mellan studenttiden och vuxenlivet med villa-volvo-vovve. Autentisk så långt anständigheten tillåter. I serien blandas aktuella teman, politik, sex och relationer. Med en ibland pompös eller nervös självmedvetenhet hos tjejerna. Vi får följa med på finlandsfärja, mansjakt i utelivet, och djuplodat filosoferande i soffan dagen efter.  Hämtat från Kartago förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick den som en fin överraskning, väldigt trevligt.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Omslaget är underbart och bilderna är superbra.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Det var lite ungt språk och det kanske inte riktigt så jag pratar med mina väninnor.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Ja det var en del ord jag fick googla, t.ex Atarax hade jag inte aning om vad det var.

Vad gillade du med boken?

Jag älskar serien, läste alla Tintin böckerna som liten. Den här var superfint tecknat och ibland skrattade jag igenkännande. Speciellt det där med låren, hihi. Men det var lite för lite igenkännande och ibland var jag som ett frågetecken och fattade inte alls.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Ja, som jag skrev ovan var det några jag inte förstod alls, kanske är jag för gammal.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Det var lite svårt att veta vem som var vem, jag hade nog ingen favorit.

Vad var annorlunda med denna boken?

Det var en serie.

Vad kunde gjort boken bättre?

Det kunde varit en presentation i början med bilder om vem som var vem.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, jag älskar serier och uppskattar verkligen bilderna, mycket arbete bakom det.

Sammanfattning.

En  seriebok med vissa roliga poäng och supersnygga illustrationer. Det handlar om tre unga tjejer som gärna hänger på barer. Jag hoppas verkligen Frida gör en bok till, vill hon skriva om gamla 50-åriga tanter så har jag vissa tips.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 3+
Format Häftad
Språk Svenska
Antal sidor 175
Utgivningsdatum 2017-01-31
Förlag Kartago Förlag
Illustratör/Fotograf Frida Malmgren
Dimensioner 240 x 170 x 18 mm
Vikt 530 g
SAB Hci
ISBN 9789175151991

2 kommentarer :

  1. Den var väl charmig! Men ibland väldigt långt från min vardag som småbarnsmamma. Skrattade dock gott på flera ställen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag beundrar de som kan teckna så himla bra och den hade vissa poäng då jag skrattade högt.

      Radera