söndag 12 mars 2017

Jenny Rogneby - Tärningen är kastad

Jenny Rogneby, kriminolog: "Leona är polis, kvinna och mamma vilket gör att hon förväntas tänka och agera på ett visst sätt. När hon inte gör det uppstår inre och yttre konflikter som jag tycker är intressanta att skildra."

En sjuårig flicka går naken och blodig mitt på blanka förmiddagen in på en bank i centrala Stockholm och lyckas få med sig ett miljonbelopp därifrån. Det osedvanliga rånet väcker snabbt stort uppseende. Den unga Leona Lindberg, brottsutredare vid Roteln för Grova Brott vid Citypolisen, får ärendet på sitt bord. Utredningen innehåller en rad märkliga omständigheter och spåren visar sig så småningom leda till självaste polishuset.

Leona är erkänd för sin yrkesskicklighet och samtidigt en udda fågel inom poliskåren, en kontroversiell outsider och ensamvarg som inte drar sig för att ta till ibland rent våghalsigt oortodoxa metoder om de helgar hennes syften.
LEONA - Tärningen är kastad är den första boken om Leona, en kriminalroman om att våga bryta normer, livsval och skamlös brottslighet i ett regntungt, ruggigt Stockholm. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har sett den på hur många bloggar som helst och alla har skrivit så gott om boken.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Omslaget var helt okej. Uppläsare var Mirja Turestedt.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Uppläsningen var bra men det var ett tag sedan jag lyssnade på Mirja. Det tar ibland ett tag att lyssna in sig.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej det tror jag inte.

Vad gillade du med boken?

Jag är lite fyrkantig ibland och det skapar problem för mig i denna bok.
Det ska liksom inte vara så, ett tag vill jag sluta lyssna. 

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej, den var faktiskt väldigt underhållande.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Leona är en dubbelnatur eller vad man ska kalla henne. 

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det är mycket bra beskrivningar, jag får bilder i huvudet på hur platser och hur personer ser ut. Den enda person jag inte får bild på är Leona själv.

Vad var annorlunda med denna boken?

Leona var annorlunda.

Vad kunde gjort boken bättre?

Den var riktigt spännande.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, det vill jag. Fast jag trodde inte det först.

Sammanfattning.

Jag fastnade direkt när jag började läsa, ett litet barn som rånar banker, hur kan det ha gå till. När så småningom man fick reda på hur det hela låg till, ville jag nästan sluta läsa. Men jag kunde inte och till slut hade jag vänt över. En riktigt spännande deckare med en annorlunda huvudperson.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4+
Ljudbok för nedladdning
Filformat: Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (248.6 MB)
Språk: Svenska
Inläsare: Mirja Turestedt
Utg.datum: 2014-07-17
Förlag: Bonnier Audio
ISBN: 9789173489119
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

1 kommentar :