fredag 24 mars 2017

Bokbloggsturné.

Robert på bokbloggen Mina skrivna ord är också en författare och har gett ut sin första roman som heter Skam. Jag önskar han all lycka med lanseringen och ska självklart läsa hans bok inom kort.

Varför en historisk roman?
Det började med en tävling, där man skulle skriva en deckare. Gärna i historisk miljö. Jag vann inte, men ville ändå ge ut den.

Vad fick du idén till boken?
Jag började leta runt bland mordfall i svensk historia och hittade ett som jag kunde ha som grund. Boken har alltså verklighetsbakgrund, men jag har bytt namn, platser och framför allt upplösningen. Dessutom har jag lagt in exempel på hur främlingsfientlighet kan grumla omdömet.

Hur mycket research gjorde du för boken?
Jag vill gärna undvika anakronismer. Det ska kännas som genuin 1800-talsmiljö, och då dök det upp saker som jag var tvungen att söka en del för att finna. En man ska köpa brännvin, och då var jag tvungen att ta reda på var någonstans man köpte sprit på 1800-talet.

Vem har gjort omslaget till boken?
Patric Liljestrand på FramSteget Bokförlag.

Skriver du på fler böcker?
Jadå, och jag har några manus "i byrålådan" också. Just nu håller jag på med en uppföljare till Skam.

2 kommentarer :

  1. Spännande! Jag tänker också läsa Roberts bok framöver. Det är ju min genre.

    SvaraRadera