fredag 31 mars 2017

Bokbloggsjerka 31 mars – 3 april

Innan jag drar vidare till dottern så ska jag passa på att svara på jerkan, denna veckas fråga från Annika lyder; 

Hur viktigt är det med research tycker du? Kan det bli för mycket ibland, stör det dig när författaren inte verkar ha någon aning om vad denne skriver, etc.

Det är viktigt tycker jag, man kan inte skriva om saker man inte har någon aning om. Låt oss säga att jag skriver en deckare och ett mord har begåtts genom att en man fått ett fiskespö nertryckt i halsen.
Där finns en massa saker att ta reda på, är det till exempel genomförbart.(testobjekt sökes) Ja, ni förstår vad jag menar.
Sedan får det inte bli för detaljerat, man behöver inte veta färg och märke på fiskespöet.
En som gör väldig grundlig research är Ann Rosman och har ni inte läst denna bok gör det, superbra.
Ha en skön helg och vill ni svara på mer frågor kolla Helgfrågan.

22 kommentarer :

  1. Rosman står oläst här ... har hon ihjäl nån med ett metspö månntro? :-D

    SvaraRadera
  2. Gillar verkligen din liknelse, den gör allt solklart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, jag tänkte det skulle underlätta.

      Radera
  3. tror säkert att en kan döda med ett kastspö. och då är det viktigt att veta hur en hanterar ett fiskespö. har en gång satt en krok i ögonbrynet på en pojkvän. dock utan att mena det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag satte en krok i ett träd, gissa om det blev svårt att få ner det spöet.

      Radera
  4. Ann Rosman gör bra research, hennes böcker har verklighetsbakgrund.

    SvaraRadera
  5. Håller helt med om att research är viktigt, och att viss research är viktigare än annan :)

    SvaraRadera
  6. Ett fiskespö i halsen? Låter som du har en bra story på gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag ska skriva den snart, en bestseller säkert.

      Radera
  7. Metspö, tja det var ju också ett mordavapen. Det mest udda jag hört innan var en spansk synål.

    SvaraRadera
  8. Ja, jag håller helt med!

    SvaraRadera
  9. Småler åt metspö som mordvapen :) Har läst några av Rosmans böcker och de känns väldigt trovärdiga.

    SvaraRadera
  10. Ann Rosmans bok ja! Har ju tänkt läsa den länge nu, får se till att det blir av också. Borde jag kanske börja med läsplanering? :D

    SvaraRadera
  11. Håller med :) Nej deckare får inte bli för detaljerade som du säger, det är inte intressant vilket märke fiskespöt har, det spelar bara roll i typ csi :)

    SvaraRadera